De Vloek van de Sphinx - review

De Vloek van de Sphinx - review

Escape room spelletjes zijn razend populair. Dat waren ze al voor covid-19, maar sindsdien lijkt hun populariteit erg toegenomen te zijn. Je zal wel begrijpen dat ik niet te veel over het spelverloop zelf kan vertellen, aangezien dat het spelplezier voor jullie zal verminderen.

Het spel bestaat uit een 60-tal kaarten die dubbelzijdig zijn. Ze zitten in de correcte volgorde in de speldoos, en zo leg je ze ook op tafel zodat iedereen alles goed kan zien en lezen. Het leuke aan deze escape room is dat er geen spelregels zijn. Alles wat je moet doen of wat je moet weten om het spel tot een goed einde te brengen, is lezen wat er op de eerste kaart staat. Staat daar dat je de kaart moet omdraaien, doe je dat om verder te geraken.
Enkele kaarten verder wordt er gevraagd om de tijd te noteren. Op dat moment gaat het echte spel pas van start. Als je het spel tot een goed einde hebt kunnen brengen, schrijf je nogmaals je tijd op, en kan je zien hoelang je er hebt over gedaan. Die tijd kan je vergelijken met andere teams. Het is ook altijd handig om pen en papier bij de hand te hebben.

Tijdens het begin zal je ook een kaart tegen komen die je zegt om de volgende set van mummie kaarten opzij te leggen als een stapel. Jij bent namelijk opgesloten in een piramide in Egypte, en de boosaardige mummie zal je proberen te vangen. Telkens je fout antwoordt op een vraag, neem je een mummie kaart en draai je deze om. Daarop staat een opdracht die je eerst moet uitvoeren voor je met het echte werk verder kan. Dat kost tijd natuurlijk, dus best is dat je 2 keer nadenkt voordat je samen een oplossing kiest. Gelukkig is er ook een kaart aanwezig die je een overzichtje geeft met tips voor de komende kaarten. Enkel staan die tips in spiegelbeeld geschreven, en je mag geen spiegel gebruiken …

We kunnen alvast zeggen dat er heel veel puzzeltjes in deze stapel met kaarten zit, de een al wat moeilijker dan de andere. Misschien wel iets te veel puzzels om binnen het uur alles te vinden. Sommige puzzels zijn logisch en leuk, andere puzzels zijn in mijn ogen wat ver gezocht. En natuurlijk is het jammer dat je dit spel maar 1 keer kan spelen, maar je kan altijd iemand nadien een plezier doen door dit spel door te geven of uit te lenen.

Review van 'Pocket Escape Room - Vloek van de Sphinx' door EP/KV (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 13 - nummer 193)

De Pocket Escape Room 'De Vloek van de Sphinx' is te koop bij Lotana's Spelmagazijn. Klik hier om te bestellen.