Glasgow - review

Glasgow - review

Glasgow is het nieuwste twee-speler spel in het gamma van 999 Games. Het is misschien het beste te omschrijven als een worker-placement spel voor beginners. Het spel Glasgow is binnen een 10-tal minuten op te zetten en uit te leggen. Ondanks dat de regels eenvoudig zijn, betekent dit niet dat er geen uitdaging in het spel zit.

Elke speler krijgt een eigen tableau waar deze zijn voorraad grondstoffen bijhoudt. Het aantal grondstoffen dat een speler mag bezitten, is aan een maximum verbonden, welk keurig staat aangegeven op het tableau. Op hetzelfde tableau staat eveneens de verdeling van de soorten gebouwen vermeld.

Om te beginnen, wordt één van de vier beschikbare architecttegels op tafel gelegd. Dit is de starttegel. Vervolgens worden er 4 contracttegels neergelegd, waarna wederom een architecttegel wordt geplaatst. Dit doet men in een cirkel. De vierde architecttegel sluit aan op de starttegel. Twee contracttegels worden niet gebruikt, en gaan terug in de doos. De grondstoffen en het whiskyvat worden als voorraad op tafel gelegd. Aan elke architecttegel legt men twee gebouwen open neer. De overige gebouwen worden gesloten in stapels op tafel gelegd.

Er wordt een startspeler gekozen. Deze zet zijn speelfiguur op een tegel (dit kan een contracttegel zijn of een architecttegel), en voert de bijbehorende actie uit. De iconen op de tegels zijn over het algemeen zeer duidelijk en laten geen twijfel bestaan over wat de bedoeling is. De enkele tegels die misschien iets lastiger zijn, staan zeer duidelijk in de spelregels omschreven. Vervolgens is de speler aan de beurt die achteraan staat. Het kan dus gebeuren dat een speler verschillende beurten achter elkaar uit kan voeren.
Het doel van het spel is om met behulp van de verzamelde grondstoffen, architecten in te huren die vervolgens de stad Glasgow vorm gaan geven in een grid van 4x5 tegels. Als het twintigste gebouw is gebouwd, eindigt het spel en kunnen de punten worden geteld. Hier is gelijk het grootste gemis van het spel merkbaar. Het zou fijn zijn geweest als men voorzien had in een simpel scoreblokje.

Zoals gezegd, is Glasgow een eenvoudig worker-placement spel, dat men binnen een half uurtje kan spelen. Er is een mooie balans tussen tactiek en geluk. Ook met de interactie zit het wel goed in dit twee-persoonsspel. Want wat is er nu leuker om je speelfiguur te plaatsen op het contract dat je tegenstander in de grondstof voorziet die hij nodig heeft om bij de volgende architect dat felbegeerde station door de neus te boren?

Review van het spel Glasgow door PS/MB (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 13 - nummer 193)

Het spel Glasgow is te koop bij Lotana's Spelmagazijn. Klik hier om te bestellen.