Mariposas - review

Mariposas - review

Een stijlvolle doos die tussen de vaak felgekleurde medespellen zeker in het oog zal springen is Mariposas. Het spel draait rond de trektocht van de monarchvlinder, waarvan miljoenen exemplaren jaarlijks vanuit Mexico naar Noord-Amerika trekken. Ze vertrekken in de lente, proberen zich in het noorden voort te planten en te verspreiden in de zomer, en keren in de herfst weer terug naar het zuiden. Geen enkele vlinder overleeft de hele trip, het zijn de volgende generaties die in Mexico arriveren.

In Mariposas proberen de spelers succes te boeken door met hun vlinders de overtocht aan te vangen, door nieuwe vlinders te laten ontpoppen, bloemfiches te verzamelen en hun vlinders te laten terugkeren naar Mexico. Het spel is verdeeld in voorgenoemde drie seizoenen. De lente bestaat uit drie spelrondes, de zomer uit vier en na de zes spelbeurten van de herfst is het spel ten einde. Elk seizoen heeft zijn eigen doel (en puntensysteem).
Iedere speler start het spel met tien houten vlinders van vier generaties (ééntje van de eerste, twee van de tweede generatie,…). De seizoenskaarten worden gesorteerd en per seizoen op het spelbord gestapeld. Een extra kleiner spelbordje fungeert als ‘levenscyclusspoor’(van rups tot vlinder). Iedere speler krijgt twee actiekaarten, waarmee vlinders over het bord kunnen bewegen, op hand.

Een beurt bestaat uit het spelen van een actiekaart, een of meer vlinders een door de kaart aangegeven aantal vakjes te verplaatsen en te kijken op welk vakje de vlinder landt. Elk vakje bevat namelijk een soort bloem, waarna de speler na landing een overeenkomstige bloemfiche mag nemen. Deze fiches worden ingezet om nieuwe vlinders te laten ontpoppen. Landt je vlinder op een vakje waarnaast een zijdeplant staat? Dan ontpopt, na het inwisselen van het benodigde aantal en soorten bloemfiches, een nieuwe vlinder op datzelfde vakje.

Sommige vakjes bevatten geen steden, en vormen 'tussenlandingsplaatsen’. Hierop ligt een gedekte ‘levensscyclustoken’, de eerste speler die op dit vakje landt draait het token om en krijgt een overeenkomstige (fase en kleur) levensscycluskaart (pop, rups, …). Dergelijke kaart levert één punt op, maar je mag elke kaart maar één keer in je bezit hebben. Complete series in één kleur leveren een overeenkomstige bonus op.

Het is de kunst om je vlinders zo tactisch mogelijk over het speelveld te bewegen en ook de seizoensdoelen en bijhorende punten niet uit het oog te verliezen. Na elk seizoen verdwijnen de vlinders van één generatie van het bord (na de lente de eerste, na de zomer de tweede en na de herfst de derde generatie). Punten worden eveneens gescoord door zoveel mogelijk vlinders van de vierde generatie aan het einde van het spel terug in Mexico te krijgen, dus haal je vlinders tijdig terug naar de startplaats…
Waar de bonuskaarten en bloemendobbelsteen toe leiden, laten we jullie zelf ontdekken in dit leuke mooi vormgegeven spel. En door dat elk spel met andere seizoenskaarten (en bijhorende doelen) gespeeld wordt, biedt Mariposas een uitgebreide variatie!

Review door AS/PJ (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 13 - nummer 192)

Het spel Mariposas is te koop bij Lotana's Spelmagazijn. Klik hier om te bestellen.