Small World of Warcraft - review

Small World of Warcraft - review

Small World meets Warcraft. Velen hadden er nooit bij stilgestaan wat het zou geven als je deze 2 werelden zou combineren. Wel, bij Days of Wonder
dus blijkbaar wel. Meestal klinken zulke titels altijd geweldig, zoals de eerste keer dat de film Alien vs. Predator uit kwam, maar oh boy, viel dat tegen. Maar is dat bij dit bordspel ook het geval ?

Voor de lezers die nog nooit Small World hebben gespeeld hebben, hier kort even de basisregels. Tijdens je eerste beurt kies je een willekeurig gemengd ras en kracht, en mag je een aantal tokens uit de doos nemen die overeenkomen met je gekozen ras/kracht. Tijdens je beurt tracht je zoveel mogelijk land te veroveren. Elk gebied dat je wil veroveren zal je 2 tokens kosten, plus 1 extra voor elk token dat daar al aanwezig is. Forten, vijanden, bergen en andere tokens zullen je meer tokens kosten om dat land te veroveren. Eenmaal je klaar bent die ronde, verzamel je de munten. Het aantal munten is afhankelijk van je verovering van daarnet. Denk je het maximale uit je ras te hebben gehaald, kan je kiezen om je ras op pensioen te sturen door je tokens om te keren. Ze gaan dan allemaal van het speelbord, behalve 1 per gebied. In een volgende beurt kan je dan een nieuw ras en kracht kiezen uit de 5 beschikbare, om opnieuw gebieden mee te veroveren. Je kan geld verdienen met zowel je actieve als inactieve tokens.

Voor de lezers die nog niet bekend zijn met World of Warcraft, en dat zouden er wel een pak meer zijn wat het bordspel betreft, want van het computerspel zullen jullie allemaal wel eens van gehoord hebben: het is één van de bekendste MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). In Warcraft zijn er 2 partijen: de Alliantie die uit mensen, nachtelven, dwergen, kabouters enz. bestaan, en anderzijds de Horde, die uit orks, trollen, goblins, bloedelven enz. bestaan. Er zijn ook een paar neutrale rassen. In het spel ondernemen de spelers enkele avontuurlijke tochten, ze stijgen in niveau en vaardigheden, en spelen enkele nieuwe gebieden vrij. Kort samengevat.

Wat brengt ons nu deze mengeling van deze 2 werelden ? Het grootste verschil is, in plaats van dat de spelers op 1 groot speelbord spelen, ze nu op eilanden spelen, die elk een eigen ingang hebben. Aan de buitenkant van het eilanden zijn de gebieden gemarkeerd met een anker. Hierlangs kan men binnen komen voor 1 extra token. Er zijn nu wel bepaalde rassen of krachten die dit niet hoeven te doen. Dit heeft als effect dat je nu niet een bepaald gebied op het spelbord veilig kunt stellen. Het eiland kan door iedereen bereikt worden om daarna terug veroverd te worden. Nog een extra is dat je nu geld kan verdienen door rassen te verslaan die bij 'de andere kant' horen. (Alliantie versus Horde)

Nog nieuw is de toevoeging van artefacten en legendarische plaatsen. Als je zulke gebieden kunt controleren, krijgt die speler toegang tot krachten die hem meer geld kan opleveren, of je kan zelfs tokens terug uit de doos nemen. Het spel bevat eveneens een modus waarmee je als 'team Alliantie' tegen 'team Horde' kunt spelen.

De ultieme vraag blijft nu: is het de moeite ? Ik persoonlijk zou zeggen: JA! Zelfs al heb je elke versie van Small World in je bezit, inclusief alle uitbreidingen: deze moet je zeker eens spelen. Zeker de mogelijkheid om als team tegen team te spelen geeft al de doorslag, en dan hoef je zelfs geen fan van Warcraft te zijn.

Review door KV/EP (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 12 - nummer 189)